Hur skulle du beskriva Gnistra Städ som bolag och verksamhet?
-Vi är ett litet men växande städföretag i Stockholm som riktar oss till företag. Tjänsterna vi erbjuder är framförallt kontorsstädning och butiksstädning.
-Som bolag och organisation har vi högt fokus på leveranssäkerhet i flera steg under hela processen för att kunna ge en hundraprocentig leverans till våra kunder.
Vad anser du är de viktigaste framgångsfaktorerna för ett bolag i städbranschen?
-Transparens och kommunikation är avgörande faktorer. Våra anställdas främsta uppgift är att uppfylla vårt kundlöfte, om det inte kan uppfyllas eller om det sker misstag under samarbetet så måste vi vara tydliga och kommunicera detta till kund.
-Det är kunderna som styr förändringar i kravbilden, om vi inte kan anpassa oss utefter deras önskemål eller förstå vad kunden behöver så överlever inte kundrelationen. Vi måste ha en problemlösningsorienterad företagskultur som en självklarhet hos varje medarbetare, har man inte den synen på affärsrelationer, så anser jag att man som städföretag inte kommer vara relevant i framtiden.
En viktig del i detta är att man måste ha en digital strategi, allt annat i kundernas vardag är digitalt och om du då inte har ett digitalt stöd i städverksamheten och agerar digitalt mot kund så kan du inte vinna, menar David.
-Tengella har därför varit en viktig del av vår framgångsstrategi. Med Tengella som plattform så har vi möjlighet att skräddarsy verksamheten utifrån kundens behov.
Systemet har hjälpt oss att bygga en struktur som gör det möjligt att vi kan distribuera information till rätt person vid rätt tidpunkt, vilket är en av delarna som har lett till ökad tillväxt.
-Vi har växt med 30% sen vi började med Tengella, där jag som grundare och VD kan fokusera ännu mer på marknad och försäljning i stället för den operativa verksamheten.
David menar att som ett mindre städbolag är detta svårt då man måste ha strukturen på plats innan man egentligen har kapacitet och råd att betala för strukturen. Det hade varit omöjligt att göra detta utan Tengella. Det hade annars blivit för mycket information att hantera samtidigt som tiden för sälj och marknadsarbetet hade blivit mindre, vilket är en avgörande faktor för tillväxt.
-Det handlar faktiskt om exponentiell tillväxt, att digitalisera verksamheten innebär att man måste investera tiden, vilket är en avgörande faktor för tillväxt och bolagets framgång.
Som företagare har man oftast en illusion om att man har mer kontroll när man gör saker manuellt, men nu i efterhand är jag så tacksam över att vi har systemet Tengella på plats då det hjälper oss att bli bättre och snabbar på vår tillväxt, avslutar David.
“Om du inte har ett digitalt stöd i verksamheten och agerar digitalt mot kund så kan du inte vinna”
Vilka förbättringar ser du i verksamheten efter att ni införde affärssystemet?
-Vi får effektivare och bättre kontroll på hela verksamheten med hjälp av Tengella.
Systemet är så pass flexibelt att det inte spelar någon roll hur jag vill driva just mitt företag idag eller i framtiden, då jag kan arbeta på så många olika sätt i systemet. Därför passar systemet både moderna och klassiska företagskulturer eftersom systemet är framtaget enligt best practise för just städbranschen, säger David.
-Det finns inget problem eller utmaning i verksamheten som vi inte kan lösa i Tengella som jag ser det. Genom att arbeta på rekommenderat sätt för vår verksamhet i systemet så uppnår vi en högre effektivitet i arbetet eftersom allt är strukturerat på rätt ställe i ett samlat system.
–Avvikelsehantering är en viktig del i säkerhetsprocessen och är därav en självklar funktion som vi använder i systemet. Att man kan rapportera och följa upp avvikelser och uppmärksamma kunden om dessa. En annan viktig funktion är också att personalen kan stämpla in och ut mot ett avgränsat GPS område för att på så sätt visa för kunden att det är en av sakerna vi har kontroll på.
-Nu under pandemin hade det dessutom varit mycket tidsödande och svårt att administrera alla schemaförändringar utan Tengella, då kunderna ofta bokar av/om uppdrag.
Hur ser du på städmarknaden framöver, vad blir ert nästa steg?
-Jag är helt övertygad om att vi kommer se mer av digitalisering och robotisering inom branschen framöver. Köpbeteendet hos kunderna kommer förändras radikalt och därför är det viktigt att utveckla extra tjänster och se till att kvalitetssäkra dessa.
-Även som ett litet företag, är det ur ett konkurrensperspektiv omöjligt att administrera dessa utan ett system.
Det enda som inte kan digitaliseras är den mänskliga kontakten, vilket är det som vi ska fokusera på. Att vi som företag satsar på en extrem kundnöjdhet och att minimera avvikelser och hur vi hanterar dessa när dom dyker upp. Med Tengella får vi tid över så vi istället kan fokusera på dessa kundmöten, vilket innebär att vi behåller kunderna länge och kan sälja mer, säger David.
Det är avgörande att man har en modern affärsmodell och att vi som städföretag ser långsiktiga vinster på kunderna i stället för kortsiktiga. Har man detta affärstänk så hjälper ett affärssystem som Tengella dig, tekniken tvingar oss som städföretag att bli bättre, avslutar David.