Vardagsfrid som främst är inriktade på Hushållsnära tjänster omsatte 35 miljoner kronor under 2019, och har blivit Gasellföretag 3 år i rad. Vad är nyckeln till att ni blivit så framgångsrika?
– Vi erbjuder endast tjänster vi verkligen är bra på. Torkel menar att vissa städbolag har ett flexibelt tjänsteutbud som baseras på kundernas efterfrågan, och att de inte vågar tacka nej till affärer med tvivelaktigt ekonomiskt utfall. Vardagsfrid tackar fortfarande nej till många affärer som är utanför deras kärnleverans.
– En annan framgångsfaktor är att Tengellas system hjälper oss med effektiva scheman och ökar vår kundkontakt genom t ex Kundportal och SMS funktioner utan att kunden eller vi ska behöva ringa så ofta. Systemet hjälper oss att öka kvaliteten i våra tjänster. Sist men inte minst hjälper Tengellas Säljstöd/ CRM-funktioner oss att öka vår försäljning ytterligare.
“En enormt viktig faktor är att jobba med ett komplett affärssystem som stödjer din verksamhet. Ett system som minskar den administrativa delen som vi istället kan ägna åt att erbjuda extra bra kundservice, mer tid att sälja nytt o.s.v”
Hur menar du då?
– Efter att vi bytt från ett annat branschsystem till Tengella jobbar vi effektivare och bättre, samtidigt som Tengella är mycket billigare; man får enormt mycket datasystem för pengarna. En annan viktig del är att informationen som vi behöver få ut ur systemet verkligen stämmer, med Tengella kan vi lita på siffrorna.
Torkel upplever också skillnad i kompetensen hos personalen som supportar och utbildar dem i systemet. Tengellas kundservice har enligt honom varit betydligt mer tillförlitliga i sina svar.
Nytt år innebär nya möjligheter, vad har ni för mål och verksamhetsplaner för 2020?
– Vi känner av konjunkturen men bedriver fortsatt tillväxt. Vår plan är att fortsätta växa och som en del av tillväxtresan köper vi bolag och expanderar till nya orter; vi har nyligen öppnat nytt kontor i Norrtälje för att möta efterfrågan hos kunderna.
Skatteverket har gått ut med att de kommer granska städbranschen under 2020. Du sitter med i Almega Hemserviceföretagens styrelse samtidigt som du är VD för Vardagsfrid, hur ser du på detta?
– Jag tycker det är jättebra att Skatteverket tillsammans med andra statliga myndigheter ska göra kontroller då det skyddar de seriösa städbolagen som vill göra rätt för sig.
“Vi får också vara delaktiga i utvecklingsprocessen av tjänsten. Tengella har en kunddriven utveckling. Vi ser fram emot de ytterligare stödfunktioner för en ännu effektivare schemaläggning som vi fått vara en aktiv del av att utforma och optimera.”