Katarina startade bolaget först som enskildfirma 2008 och var då bara 1 anställd. Katarina säger att det var en bra timing eftersom det var i samband med att RUT avdraget infördes i Sverige, vilket innebar att förfrågan på hushållsnära tjänster ökade kraftigt. Sedan dess har verksamheten gradvis växt och 2011 omvandlade hon den enskilda firman till aktiebolag. Idag omsätter bolaget närmare 30 miljoner och är runt 60 anställda.
Katarinas Städtjänst erbjuder idag tjänster både till privatpersoner och företag, men där merparten av kunderna är inom hushållsnära tjänster. Förutom städning så erbjuder de även fönsterputs, golvvård samt att dom utför. mycket flyttstädningar, något dom blivit specialister på tack vare rekommendationer från många mäklare. Katarina säger att det är jätteroligt att bolaget går så pass bra, men att målet för henne har aldrig varit tillväxten i sig, utan hennes främsta mål är att göra alla kunder och anställda nöjda. ”Om man har fokus på kvalitet, så växer man med kvantitet, det är svårt att göra tvärtom”, säger Katarina.
Det är en tuff bransch med låga marginaler och eftersom vi arbetar mycket med privatpersoner så är det extra viktigt att kunden känner sig trygg med oss, menar Katarina. Något Katarina även satsar mycket på är att personalen ska känna att här kan dom stanna under en längre tid, att dom har en lön dom kan försörja sig på och att det inte behöver vara ett tillfälligt yrke såsom många ofta annars ser på ett arbete inom städbranschen.
Vad var anledningen bakom beslutet till att kliva in i Tengella?
Innan dom införde Tengella så hade Katarina skapat ett manuellt system för hur all administration skulle skötas inom företaget, vilket bland annat bestod av många olika Word dokument, men framförallt så hade hon själv den mesta av informationen i huvudet. Eftersom dom inte hade något system där personalen kunde ta del av information om deras schema eller förändringar i schemat, så blev det långa tidskrävande beskrivningar via sms och i pappersform.
Katarina gjorde all schemaläggning i Wordtabeller som till slut sträckte sig över fera A4 ark. Här kände Katarina till slut att det vore otroligt skönt att kunna ha allt samlat på ett ställe. Med Tengella kan man söka all möjlig information om kunden och hantera schemaläggning, och personalen kan nu ta del av sitt schema och eventuella förändringar direkt i mobilen, varpå man slipper skicka sms fram och tillbaka kring detta.
Katarina utvärderade olika system, men de motsvarade inte riktigt det hon efterfrågade. De upplevdes komplicerade. Men sedan fick hon tips av ett annat städbolag som använder Tengella och blev övertygad om att Tengella var rätt system för henne. Katarina säger att om ett städbolag som är större än mig, är väldigt professionella och konkurrenskraftiga, handskas med samma utmaningar samt har funnits längre än mig, varmt rekommenderar Tengella , ja – då tvekade jag inte!
Katarinas rekommendation till andra städbolag som inte har ett verksamhetssystem idag, är att man inte ska vänta med att investera i ett tills man når en viss storlek eller nivå.
Katarina säger att om hon fick göra om något så hade hon införskaffat Tengella så fort hon startade företaget, istället för att vänta tills dom var runt 30 anställda.
“Fakturan ska skickas medan det fortfarande luktar nystädat hos kunden”
En av dom stora fördelarna med Tengella är att du har allt samlat på ett ställe. Helheten är det vinnande konceptet, det är otroligt skönt att slippa ha massa olika system säger Katarina. Schemaläggningen är t ex mycket enklare
Hur ser era verksamhetsplaner ut framöver, vad blir nästa steg?
Mitt enda mål är att fortsätta göra kunder nöjda och dom som redan är nöjda ska bli jättenöjda, säger Katarina, och samtidigt som vi behåller vår personal som är våra stjärnor och stöttepelare. Om vi lyckas med detta, då kommer vi förmodligen fortsätta att växa då även efterfrågan på städtjänster inom konsumentsektorn ökar. Fler och fler inser att dom inte får ihop vardagen och vill hellre lägga sin lediga tid på familj och vänner, menar Katarina.
En annan del är att ta nästa steg i Tengella och börjar använda fler funktioner såsom CRM/ Säljstöd, kvalitetskontroller, efterkalkyler och kundportalen. Katarina har även som ambition att börja samarbeta med den lokala kommunen i Varberg för att nå ut med sina tjänster till fler hushåll, samt att hon har en dröm om att få skapa ett bättre klimat tillsammans med andra lokala städföretag i Varberg.