I Branschnytt nummer 11 har vi gjort ett reportage med Stormtrivsgruppen där vi intervjuat vd Jesper Ekblad. Här får du som läsare ta del av Jespers tankar kring framgångsfaktorer i verksamheterna och hur han ser på städbranschen framöver.
Stormtrivsgruppen är en företagsgrupp med mer än 20 års erfarenhet av städbranschen, och ägs av det privatägda investmentbolaget Huset invest. Idag omsätter Stormtrivsgruppen cirka 175 Mkr och består av sju bolag med varierat tjänsteutbud, lokaliserade i södra Sverige, med kontor i bland annat Jönköping, Linköping, Borås, Nässjö och Ulricehamn.
Vilka övergripande fördelar ser Stormtrivsgruppen med att använda Tengella i samtliga bolag?
Som företagsgrupp arbetar vi med gemensamma koncept för både processer och styrning i alla våra bolag. Eftersom samtliga dotterbolag använder Tengella, innebär det att företagen kan följas upp på ett likartat sätt, samtidigt
som bolagen har samma arbetssätt och kan driva utvecklingsfrågor tillsammans, vilket vi ser som den största fördelen. Tillgängligheten till olika former av nyckeltal och information är därför bland de mest värdefulla verktygen i Tengella, då det är viktigt att alla bolagen förstår sina verksamheter och nyttjar den information Tengella tillhandahåller fullt ut. För oss har det därmed också varit viktigt att Tengella, som systemleverantör, ständigt ser över våra behov i vårt kontinuerliga arbete med att göra den information vi efterfrågar mer lättillgänglig, säger Jesper.
“Tengella samlar så många affärskritiska funktioner i ett och samma system”
Vilka funktioner i Tengella anser ni har tillfört mest värde för dom enskilda verksamheterna?
För våra dotterbolag har den största fördelen varit helheten snarare än enskilda funktioner, eftersom Tengella samlar så många affärskritiska funktioner i ett och samma system. Detta har möjliggjort att varje bolag kan driva hela sin operativa verksamhet och hela kundresan, från prospektering till schemaläggning och fakturering, under ett och samma tak. Med hjälp av Tengellas kundmallar och fakturainställningar har vi också kunnat skapa mallar för olika abonnemangstyper, vilket underlättar och sparar mycket tid genom att effektivisera processen från kundregistrering till fakturering, säger Jesper.
Vilka fördelar ser ni med Tengellas Onlinebokning, både ur kund och verksamhetsperspektiv?
Vi ser att Onlinebokning kommer att vara en viktig del som en ytterligare väg för att få in nya uppdrag och kunder. Som städföretag så behöver vi vara lättillgängliga och bidra med en smidighet för kunden som underlättar deras bokningsprocess. Merparten av kunderna är idag vana vid att arbeta digitalt och göra beställningar via appar vilket ställer krav på att det ska vara enkelt och smidigt för kunden att nyttja Onlinebokning. Eftersom Onlinebokning dessutom går att integrera till Tengellas affärssystem så är vår förhoppning att tjänsten kommer att bidra med en stor tidsbesparing då det annars är en viss manuell handpåläggning i samband med en ny kund eller ny bokning menar Jesper.
“Tillgängligheten till olika former av nyckeltal och information är bland de mest värdefulla verktygen i Tengella.”
Hur ser du på marknaden samt utvecklingen av branschen framöver, och hur ska ni på Stormtrivsgruppen bemöta detta?
Vi förutspår en tillväxt inom städbranschen, där både företag och privatpersoner kommer att köpa fler tjänster i större utsträckning än nu. Stormtrivsgruppen och våra ägare, Huset invest, har en offensiv tillväxtagenda som baseras både på organisk tillväxt och på förvärv av andra bolag. Som en del av detta kommer vi även att bredda vårt erbjudande med närliggande tjänster för att öka värdet för kunderna. Vi ser också att både AI och andra former av digitalisering samt automatisering kommer att ha stor påverkan på branschen framöver, avslutar Jesper.