Efterfrågan på hushållsnära tjänster fortsätter öka, även om tillväxten bromsar in. Under årets första tre månader har över 1,7 miljarder kronor betalats ut i rut-avdrag från Skatteverket, vilket innebär en ökning med omkring 3 procent jämfört med samma period 2022 (då cirka 1,68 miljarder).
Hur skulle du beskriva nuläget hos era medlemsföretag? Ser ni några skillnader i jämförelse med förra året?
Dels har avtalsstrukturen ändrats sig lite på marknaden, kunderna vill inte längre ha ett bundet städavtal så andelen avropsjobb har ökat medan abonnemangsavtalen har minskat, är Aris uppfattning.
Tidigare har även den stora massan inom städbranschen specialiserat sig men nu ser vi exempelvis att många hemserviceföretag börjar vända sig mer mot företagskunder och delta i offentliga upphandlingar i större utsträckning än innan. Många företag försöker vara flexibla och anpassa sig genom att införa en plan B om verksamheten inte går som det är tänkt, menar Ari.
Vi på Almega tror också att dom flesta företag är bättre rustade idag då man lärt sig en hel del sen pandemin. Dom har lättare att ställa om vid en nedgång vilket gör att dom kan agera och göra anpassningar snabbare säger Ari.
Vilka är dom mest aktuella frågorna hos Almega Serviceföretagen just nu?
Dels är det mycket juridisk rådgivning inom arbetsrättsliga delar då många avtalsförhandlingar har påbörjats här under våren.
Utöver det så har vi indexregleringen som påbörjades strax innan sommaren som det kommer vara mycket fokus kring framöver också. Inom städbranschen så har man inte varit så aktiv på att indexreglera vilket man normalt sett gör två gånger per år. Generellt har man varit duktigare inom lokalvård än inom hemservice på detta. Hemserviceföretagens kunder kommer nog märka av att priserna regleras framöver, menar Ari.
“Kunder som säger upp sin hemstädning kommer oftast tillbaka då dom märker vilken skillnad det är på att få det grundligt städat i sitt privata hem.”