Den 1 januari 2021 infördes RUT-avdrag för tvätt, är detta något ni märker av hos Serviceföretagens medlemmar?
-Medlemsföretagen brukar vara snabba på att se affärsmöjligheter, men som en konsekvens av pandemin så är min bedömning att effekten av införandet har bromsats och att det snarare är en framtidsmöjlighet när företagen vågar satsa och utveckla sin affärsverksamhet.
Serviceföretagen Almega har under många år varit väldigt aktiva i frågor som berör RUT-avdraget och det är roligt att se att vårt arbete ger effekt, säger Ari.
I alla diskussioner som varit om att minska RUT-avdraget så har Serviceföretagen Almega centralt försvarat systemet för att det inte ska gå bakåt i utvecklingen. Om man jämför med Norge och andra länder som inte har ett lika välutvecklat system liknande RUT-avdraget så ser man tydligt hur viktigt RUT-avdraget är för Sverige, säger Ari.
Hur skulle du beskriva nuläget hos era medlemsföretag?
-Vi hade nyligen styrelsemöte med hemserviceföretagens medlemmar där styrelsens bedömning är att effekten av pandemin börjar lugna ner sig. Man såg tydligt att i början av pandemin var det en del uppsägningar av regelbundna avtal och städningar men samtidigt ökade det med engångsbeställningar och denna trend har pågått under hela pandemin i stort sett.
Hos medlemmar som arbetar med B2B verksamhet så har det också varit en del omförhandling av avtal med kunder och att omsättningen minskat till viss del p.g.a det. Dock har det inte varit någon större förändring för bolagens lönsamhet, förutom bolagen som har kunder inom turism- och evenemangsbranschen.
Hur ser Serviceföretagen Almega på miljöstädning?
-Miljöstädning är självklart något som vi på Serviceföretagen Almega ser positivt på och faktum är att Sverige, och specifikt städbranschen, har varit väldigt duktiga med att hänga med i miljötänket då vi som land är väldigt miljömedvetna. Sen är det vissa städföretag som är kritiska till detta eftersom det kan ge fördelar i en upphandling samtidigt som det är ganska kostsamt att vara miljöcertifierade. Men att merparten av branschen och branschens kunder är positiva till detta.
Ari säger vidare att miljöstädning blir allt viktigare eftersom miljömedveten hos både företag och framförallt konsumenter ökar, i många fall handlar det om att kunden fått insikt om miljöaspekten tack vare att städföretaget gör miljömedvetna val gällande sina städprodukter.