Hur går det med Skatteverkets granskning av att vissa städbolag kan ha missbrukat hanteringen av samordningsnummer?
– På grund av rådande omständigheter är denna granskning fortfarande pågående, eftersom den inte har kunnat genomföras lika snabbt som planerat. Det handlar om hur mycket arbete som Skatteverket behöver lägga ner i kombination med att åklagaren ska ha tillräckligt med material för att väcka åtal, säger Ari.
Hur skulle du beskriva nuläget hos er samt hos Almega Serviceföretagens medlemsföretag med anledning av Covid-19? Är det någon skillnad nu jämfört med i våras?
– För många företag inom hemservice var det stor panik i början av pandemin, men nu ser det ut att ha stabiliserat sig. Dessa företag har generellt klarat sig bättre genom krisen än vad de hade förväntat sig initialt.
– Noterbart är att krisen har slagit hårdare mot städbolag i storstäderna jämfört med de på mindre orter. Företagen inom “Facility management” är de som drabbats hårdast då en stor del av deras målgrupp är företag inom restaurangbranschen menar Ari.
Ari berättar att efterfrågan från medlemmar kring rådgivning i hur dom skulle göra med exempelvis korttidsarbete var enormt stor i början, men har successivt minskat till att nu nästan vara nere på normala nivåer. Almega Serviceföretagen har sedan pandemin började arbetat hårt för att regeringen ska ersätta de drabbade företagen och hjälpa deras anställda genom krisen.
Vilka fokusområden har Almega Serviceföretagen nu under hösten?
– Under pandemin har Almega Serviceföretagen haft ett ökat inträde av medlemmar. Företag ser att de inte kan klara av allting själv utan behöver den form av rådgivning och stöd som Almega Serviceföretagen tillhandahåller menar Ari.
Under hösten kommer Almega Serviceföretagen exempelvis att arbeta med “Servicelyftet”. Ett projekt där man påvisar för beställarna vikten av väl utförd städning.
– Städningen ska ligga högt upp på dagordningen hos kunderna, då det är en avgörande faktor för att skapa bättre och säkrare innemiljö, säger Ari.