Almega om aktuella frågor 2020
Skatteverket kommer granska städbranschen under 2020, vad säger Almega om detta?
– Vi på Almega välkomnar detta eftersom orsaken är något som annars kan missgynna medlemmarnas verksamheter.
Bakgrunden till granskningen är att vissa städbolag har missbrukat samordningsnummer, vilket även togs upp i media av Kalla fakta i slutet på 2019. Ari berättar att det finns över 800 000 tilldelade samordningsnummer i omlopp, och att det som togs upp i media drabbade vissa av medlemsföretagen i Almega. Han förklarar att
i många fall handlar missbruket om att ledningen på dessa bolag inte känner till vad som händer längre ned i leden hos de anställda i bolaget, just för att det är väldigt svårt att upptäcka dessa missbruk.
Tillsammans med myndigheter och i samråd med fackliga motparter har Almega skrivit en vägledning* i hur man genomför kontrollen för att se om man har rätt att arbeta i Sverige. För medlemmar i Almega ingår även rådgivning i arbetsrättshjälp med jurister och arbetsrättsexperter.
“Det som vissa medlemmar missar är att i många fall måste arbetstillståndet förnyas av företaget efter ett antal månader, och att när detta förbises så är det företaget som står ansvarigt.”
En högaktuell fråga hos er har varit Samhalls verksamhet, vad är statusen?
– Samhall har vuxit mer än något städbolag någonsin gjort, men hur har de lyckats? Jo, Samhall har mycket pengar som inte är öronmärkta.
Almegas medlemsföretag har också möjlighet att anställa resurser med funktionsnedsättning. Skillnaden är att dessa pengar då är öronmärkta, eftersom bidraget som kommer från Arbetsförmedlingen är noggrant bedömt och följs upp. Så är ej fallet vad gäller Samhall; man har ingen uppföljning alls på vart pengarna går, och det finns inga krav på bättre
redovisning.
Nu upplyser Almega politiker kring detta. Det Almega vill driva igenom är att Samhall ska redovisa vart pengarna går på samma sätt som alla privata företag får göra idag.