Almega Serviceföretagen har frågat sina medlemsföretag hur de påverkas av coronakrisen. Så här ser det ut bland företagen som deltog i undersökningen:
- Drygt vart tredje företag har ett intäktsbortfall på 30 procent eller mer.
- Knappt hälften (45 procent) har ett intäktsbortfall på 20 procent eller mindre.
- Vart femte företag (21,1 procent) har inte tappat några intäkter.
Enligt enkäten är det bara tre av tio städ- och serviceföretag (31,6 procent) som kommer att använda sig av systemet för korttidspermitteringar. Orsakerna som anges är att man istället säger upp personal, tycker att det är för krångligt och att man istället gör sig av med timanställda.
Så hanterar städbolagen krisen
Vi har intervjuat några av de städbolag som idag använder Tengella, eller nu i dessa tider passar på att komma igång med Tengella, om hur Coronakrisen har påverkat deras verksamheter. Vi har frågat dessa städbolag om vilka åtgärder de vidtagit och vilka tips och råd de kan dela med sig av till er branschkollegor som befinner sig i samma sits.
Peter Milosevic, Ägare PMI Clean
Då PMI har mycket städuppdrag inom offentlig sektor har det blivit ett extra stort tryck med mer uppdrag på exempelvis sjukhus och förskolor, där jobben i sig också tar längre tid. Vi blir påverkade som alla andra säger Peter. Men problemet vi har är väl snarare att vi försöker hålla igång våra kunder, och när personalen blir sjuk i samtidigt som det beställs mer jobb hos våra kunder, så har vi inte riktigt kapaciteten. Vi behöver mer personal helt enkelt.
Det finns ingen patentlösning på hur man ska hantera detta. Vi informerar kunder och personal och följer folkhälsomyndighetens råd. Det finns inte så många olika sätt att skydda sig på menar Peter.
Peter vill verkligen hylla alla som arbetar inom städ- och renhållningsbranschen då branschen gör ett jättejobb just nu genom att dag ut och dag in arbeta i alla riskzoner för att minimera smittspridningen.
AnnSofie Orrsten, Ägare Städtjänst Westlund
– Vi liksom andra städbolag påverkas av Covid-19. Framförallt på privata kundsidan när hemstädsuppdrag avbokas för att kunden har symptom eller tillhör en riskgrupp.
För att motverka smittspridning anser vi att det är otroligt viktigt att inte dra ner på städning i den rådande situationen. Vi arbetar alltid för att se till att hålla våra kunders ytor rena och jobbar med viktiga åtgärder för att motverka smittspridning, säger AnnSofie.
– Exempelvis användning av engångsmaterial eller att våra moppar tvättas med långtidsverkande desinfektionsmedel. Vi har även anpassat personalens arbetstider, skapat möjligheter för att åka direkt till kund när man börjar sitt arbetspass, samt möblerat om på vårt kontor för att skapa utrymme och undvika trängsel i till exempel tvättstuga och personalmatsal.
AnnSofie säger att det städbranschen kan göra tillsammans är att motverka smittspridning genom att framförallt vara rädd om våra äldre och andra i riskgruppen. Att alla städbolag hjälps åt att påtala och informera om att städning är en väldigt viktig del för att minska smitta och att man inte drar ner på det när det behövs som mest.